reede, 22. aprill 2022

Veebide head ja vead

 Veebilehte on võimalik hinnata erinevate kriteeriumite abil. Kas puhtalt esteetiliselt - ilus ja atraktiivne või lihtne ja värvitu, funktsionaalselt - mida veebilehel saab teha, informatiivselt - mida leht sisaldab, või, näiteks, kasutajasõbralikkuselt - kas hoogu pealt saad orienteeruda või mitte.

Veebilehte on palju. Nad on erinevad. Täna omada oma veeb on juba "must have". Kuid kaugelt mitte kõik veebilehed on head. Olen kohtunud selliseid, kus on suurelt kirjas ettevõtte nimetus ja kontaktandmed. Kõik. Rohkem kodulehel ei ole midagi ettevõttest ega tegevusalast, ega juhatusest. Selline elektrooniline visiitkaart. Aga võib uhkusega kodulehe aadressi ikkagi jagada. Teistel veebilehel võib olla liiga palju informatsiooni ja vajaliku otsinguga võid jäädagi seal surfama. Ka nagu pole eriti hea, kui navigatsioon on keeruline, infot on palju ja see on peidetud erinevatesse nurkadesse. Minu jaoks veebile hinnangu andmisel üheks indikaatoriks on ema. Ta on eakas inimene, kes pole arvuti eriti agar kasutaja. Kuid e-posti kasutab, netipangas ise oma toiminguid teeb ja ostab e-poodides shop'ata. Kui ema ilma abita saab sellel veebil hakkama, siis on kasutajale sõbralik leht.

Illustreerimiseks, millised veebidel võivad olla head ja vead, ma valisin erinevaid interneti-panku. Tööalaselt ma olen mitmete erinevate netipankade kasutaja ja tahaks rääkida oma kogemusest.

Pangad on erinevad ka nende "iseteenindused" on ka erinevad. Netipanga funktsionaalsuse hindamisel peab ka arvestama panga asukohaga ja selle riigi traditsioonidega. Näiteks, Prantsusmaal on tavaline, kui sa oled avanud ühes pangaesinduses omale konto, siis ka kõik su pangaasjad käivad läbi selle kindla esinduse. Kui sa oled kolinud muusse asumisse ja soovid asju hakata ajama teise esinduse kaudu, siis ka su toimik peab kolima sinna esindusesse. Füüsiliselt. Töötaja läheb sinna kontorisse ja toob toimiku uude kohta. Loomulikult netipank ei ole siis eriti funktsionaalne ja eriti palju tehinguid see võimalda. Sarnane traditsioon "käia pangas" on ka, näiteks, USAs. All on Citibank netipangast pilt. Navigatsioon ei ole kõige parem.

Õnneks minu jaoks on olulised ainult saldod erinevatel kontodel ja raport, mille saab siin genereerida hõlmab kontosid eririikides, ehk ei pea erinevate riikide Citibank netipankadesse logima sisse.

Kui tulla tagasi Euroopasse, siis järgmised illustratsioonid on pärit Poolast. Kuigi Poolas vaikselt hakatakse ka digiallkirju kasutama, ei saa veel eriti palju asju teha läbi netipanga. Navigeerimine on suhteliselt arusaadav, kuid ka nõuab harjumist. 

Aga tuleme tagasi Eestisse. Paljud meist on harjunud, et oma rahaasju saab ajada taskust või laua tagant. Internetipanga kasutamine on argipäevane tegevus. Kuid ka Eesti pankadel netipangad on erinevad oma keerukuse ja funktsioonide poolt. Jällegi tööalaselt pean liikuma erinevate netipankade vahel ja erinevate Balti riikide vahel. 

Luminor panga uus (suhteliselt uus, peale Nordeaga lahkuminekust) vaja harjumist. Kui teistel suurte pankade netipankades menüü on üldjuhul ülemisel real, siis siin peab selle otsima "burgeri" all.

Minu jaoks suureks miinuseks on see, et ole võimalik saada eelmise perioodi rahasaldo kuvarile. Sa pead kogu väljavõte alla laadima.

Väga mugav on kui sa saad ajada oma eraasju ja firmaasju ühe logimisega. Ehk on võimalik valida ja muuta vaadet. SEB, Swedbank ja Luminor võimaldavad sellist liikumist: kui valid olles Ärikliendina sees, võid vajutada Eraisik, ja sul on kohe teine vaade, ilma uuesti sisselogimiseta. Swedbank netipank aga võimaldab ka kolme riikide vahel navigeerimist. Väga suur pluss on see, et kõigis kolmes riigis Swedbank netipanga struktuur ja funktsioonid on samad. Kui Eesti netipangas oled, näiteks, saldot vaatamas, ja valid rippmenüüst LV või LT, sa oled nüüd vastava riigi netipangas ka saldot vaatamas. Ehk sul ei ole vaja ekstra kasutajat luua, menüü on sama ja lihtne otsida ja aru saada, mida teed.

Nagu medalil on kaks poolt, ka siin on teine äärmus - liigne funktsionaalsus. Kui võrrelda SEB, Swedbank ja Luminori netipanga kaudu kättesaadavad võimalused, minu subjektiivse arvamuse kohaselt, Swedbank netipangas on neid liiga palju. Kui pöördud panka küsimusega, töötaja suunab sind netipanga kaudu selle lahendada. Kuid kui hakkad otsima, kust täpsemalt küsimusele lahendus asub, ei pruugi hoogu pealt leidagi.

Lõpetuseks soovin öelda, et mõõdukus ja tasakaal on olulised, kuid neid saavutada on raske. Mõnedele meeldib, kui on leht on lihtne, must-valge, teised aga eelistavad "high tech" varianti. Kuid peab arvestama, et enamus kasutajatest on ikkagi tavalised inimesed, kes ei istu 24/7 arvuti taga, kellele internet ja oma rahaasjade ajamine võrgus võivad olla stressirikkad. Seega on oluline teha "virtuaalse pangakontori" külastuse mugavaks ja meeldivaks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Õngitsemine

  Allikas: [1] Hiljutine kokkupuude õngitsemisega aitas kaasa teema valikul. Ma töötan suures ettevõttes, kus igapäevaselt toimub tihe kirja...