reede, 18. veebruar 2022

Uue meedia mõju traditsioonilisele

Mis on meedia? See on lai mõiste, mis hõlmab kõiki vahendeid, mis toovad meieni informatsiooni, meelelahutust, võimalusi suhtlemiseks.

"Traditsioonilisteks" meediakanaliteks on televisioon, raadio, ajalehed, filmid, plaadid. Massmeedial on alati olnud tähtis roll ühiskonnas. Läbi meedia saab mõjutada inimesi ja nende käitumist, propageerides ja reklaamides, või avaldada meelt kritiseerides, näiteks, valitsuse kahjulikku poliitikat või andes hinnagut mingile tegule. Nii meedia suhtes mõnikord kasutatakse neljanda võimu mõistet (seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim). 

"Uus meedia" on lihtsamalt öeldud internetti kolinud meedia, mis hõlmab sotsiaalmeedia, elektroonilist posti, uudisteportaale, foorumeid, e-kauplemist, meelelahutust, reklaami jne. 

Veebitehnoloogiate arengu ja interneti levikuga meedia on muutunud mobiilsemaks. Kui 20-30 aastat tagasi uudiste põhiallkiteks olid televisioon ja trükiajakirjandus, siis tänapäeval me saame maailmas toimunust teada nutitelefonist. Kunagi umbes 10 aastat tagasi, kui mu töökoht asus Tallinna Kesklinnas Narva maanteel, me kolleegidega nägime aknas autoõnnetuse. Päris jube avarii - sõiduki vidinad lendasid üle Jõe - Narva mnt - Pronksi ristmiku. Delfisse juhtunust info ilmus 10-15 minuti möödumisel. Ehk võib väita, et informatsiooni saab kiiremini võrgust, kui traditsioonilistest meediakanalitest. Televisioonil ja ajalehtedel jääb ainul juba teadaolevad faktid ja "vanu" uudised korrata, arvamusi jagada ja hinnanguid anda, näiteks, kutsudes eetrisse alaeksperte.

Igapäevane elu ka on kolinud "tasku". Oma nutitelefoni abil me saame enamikku oma igapäevastest asjadest ajatud - saame infot, saame finantsküsimused (maksed, ostud, väljavõtted, isegi laenutaotlused ja investeeringud) lahendatud, inimestega suheldud - mitte ainult kõnes kuuldes, ka nägu nähes, filme vaadatud, õppitud ja palju muud. Ka usaldus infosse, mis on jagatud uue meedia kaudu on kasvanud. Kui enne võis kuulda "Aga televiisorist öeldi nii", siis täna rohkem kohtub "Internet valetama ei hakka!"

Allikas: [1]

Meedia võim mõjutada inimeste arvamust ja, kui järeldus, käitumist on laiendatud ka uuele meediale. Sõnavabadus ja võimalus avaldada arvamusi veebis nii, nagu soovid (filtreerimata, faktidele mitte toetumisel), ligipääs igasugusele info (sh ka vägivald, porno jne) igal kasutajal  - on need peamised ohud, millega kindlasti peab arvestama võrgus. Sotsiaalmeedia on tänapäeval väga populaarne ja oluline. Selle kaudu saab mõjutada inimesi ja nende käitumist. Kui keegi "suunamudijatest" või staaridest kirjutab oma Instagrammis, et täna on moodsad rohelised kulmud, kui palju tema jälgitatest tuleb homme sellistega tänavale?

Sotsiaalmeedia roll ja mõju on tänapäeval väga märkimisväärsed. Läbi selle liigub suurem infokogus. Kui ettevõtte soovib olla nähtav ja edukas, temal peab olema atraktiivne ja informatiivne veeb, ta peab olema nähtav ja leitav ka sotsiaalvõrkudes. Meediaettevõtted oma auditooriumi hoidmiseks ja suurendamiseks kasutavad uue meedia võimalusi lisaks traditsiooniliste. Näiteks, suuremad ajalehed lisaks paberkandjale avaldavad uudiseid ja artikkleid ja veebikeskkonnas. Kusjuures tihti elektoonilises keskkonnas on rohkem informatsiooni, detaile ja lisainfot saamine võib olla tasuline. Ajalehed muutuvad kistemaks aga portaalid sisukamaks. Uuringud kinnitavad [2], et maailmas olev situatsioon soodustab uue meedia populaarsust ja selle haru kasumite kasvu. Reuters küsitluse järgi, suuremad väljaandjad jälgivad trende, arvestavad auditooriumiga (liikudest Facebookist muude kanalite peale, mis noorte seas on populaarsemad) ning plaanivad rohkem vahendeid kulutada olemasolevate tehnoloogiate arendmiseks, kui uute väljatöötamisele.

Lõpetuseks, uus meedia on ilmtingimata uus reaalsus, uus viis infovahetamiseks, müügiks, mõjutamiseks. Tänased elutempo, tehnoloogia ja situatsioon maailmas aitavad kaasa uue meedia arengule. Aga traditsiooniline meedia läheb ka kaasa, kohandub uute tingimustega ja samuti areneb, et pakkuda tänasele nõudlikule tarbijale huvitavat, kaasaegset produkti, olgu see teleshow või päevauudised.  


Kasutatud allikad:

1. https://www.linkedin.com/pulse/social-media-might-banned-soon-heres-why-part-1-sankar [18.02.2022]
2. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2022 [18.02.2022]



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Õngitsemine

  Allikas: [1] Hiljutine kokkupuude õngitsemisega aitas kaasa teema valikul. Ma töötan suures ettevõttes, kus igapäevaselt toimub tihe kirja...